28 feb. 2010

Fibromyalgi

Från Wikipedia













Fibromyalgi (lat., fibro-, vävnad, gr. myo-, muskel, gr. algos-, smärta, syftande på muskel- och vävnadssmärta), även känt som FM eller FMS. Fibromyalgi karakteriseras av kronisk smärta och allodyni, en förhöjd och smärtsam respons mot tryck.[1] Symptomen begränsas inte till smärta, vilket leder till den alternativa termen fibromyalgisyndrom för tillståndet. Andra symptom inkluderar trötthet, sömnsvårigheter och ledvärk. Vissa patienter[2] rapporterar också dysfagi, alltså svårigheter att svälja,[3] magproblem och problem med urinblåsan,[4] parestesi, alltså domningar och stickningar,[5] och kognitiv dysfunktion.[6] Buskilla och Cohen konstaterar att "there are mounting data supporting comorbidity of fibromyalgia syndrome (FMS) and psychiatric conditions."[7] och refererar till åkommor såsomo ångest, depression ch posttraumatiskt stressyndrom. Inte alla med fybromyalgi upplever alla nämnda symptom.[8]

Fibromyalgi uppskattas drabba 2-4 % av befolkningen.[7] Det finns inget erkänt bot mot fibromyalgi, men vissa behandlingar har demonstrerats genom klinisk prövning att vara effektiva för att minska symptom, inklusive psykologiska eller beteendemässiga terapier,[9][10][11][12] medicin, patientutbildning och fysisk motion.

Som ett medicinskt oförklarat syndrom[9][13][14], utan vetenskaplig konsensus i orsak eller orsaker, är fibromyalgi en kontroversiell diagnos. Många inom medicin anser att fibromyalgi är en "icke-sjukdom" på grund av avsaknaden av abnormaliteter vid fysisk undersökning, avsaknaden av objektiva diagnosiska tester,[15][16] och stor överlappning med andra föreslagna åkommor såsom kroniskt trötthetssyndrom och multipel kemisk känslighet.[9][17] Även om flera hjärnscanningsstudier har uppvisat bevis för möjliga neurologiska skillnader hos personer med fibromyalgi och friska kontroller, visar dessa studier bara korrelation och inte kausation,[15] och fibromyalgi kan orsakas av stress under barndomen eller utdragen och/eller allvarlig stress snarare än en primär störning i hjärnan.[18]


Ville bara förtydliga det.



4 kommentarer:

Unknown sa...

Förtydliga vadå?

Lina sa...

Att jag håller med den texten.

Anonym sa...

Tror oxå på detta. Då jag själv varit där. Innan jag fick hjälp hade jag värk överallt. Mest i magen och leder. Sen när jag accepterade att det var psykiskt och fick terapi så lättade det för mig. När jag förstod min ångest och kunde bearbeta min barndom ordentligt. Domningar i händer är vanligt när man mår dåligt..och man vill gärna att de ska hitta en diagnos på en. Så man omedvetet kan fortsätta att förneka. Jag förstår att du inte är framme än men du kämpar så bra Lina. Visst är det underbart att träna. Det har varit min räddning i livet. Jag har i regel aldrig värk numera i kroppen och går fortfarande hos psykolog. Har gått två år och har beviljat fyra år och det ska jag göra oxå...fortsätta. Går tre ggr i veckan på öppenvården och arbetar nu 75%. Går jättebra och nu har jag en bra ekonomi.
Kämpa Lina..du har så mkt insikter som du inte verkade ha för ett tag sedan. Kram från en okänd..men heter Linda

Lina sa...

Linda! Vad underbart att höra en annan som tycker som jag!.
Du har helt rätt och det är så otroligt starkt av dig det arbete du gör och har gjort! Du har kommit långt låter det som. Jag blir glad av din kommentar och jag önskar dig all lycka i världen!