14 jan. 2009

psykatrin

Min KP kom tillbaka förut och sa att jag skulle ringa till psykakuten och få en tid där så en läkare kan bedöma om inläggning. Jag ringde när Johanna sitter brevid mig.
Det är en man som svarar och är allämnt otrevlig ,
han frågar hur jag mår och jag säger dåligt.
Han frågar på vilket sätt
jag svarar att jag har självmordstankar och tankar på att skada mig själv.
Han frågar om det är en viss tid på dygnet eller om det är hela tiden?
Hela tiden svarar jag.
Jag säger att jag funderar på intox osv.
Han säger en massa skit först som jag inte ens orkar ta upp, men det som gör mig så upprörd är att efter att han läst att jag pratat med min kurator idag och frågar mig om det inte hjälpt och jag svarar nej så säger han Ok du kan få en tid, men vi har bara några få tider kvar idag så du kan få en imorn på morgonen går det bra?
Nej helst inte säger jag. Ni har ju tider idag kan jag inte få en?
Då säger han: Ja men det är bara några få och dom behöver vi till dom som verkligen mår dåligt allvarligt.
Då började jag gråta och gav telefonen till Johanna som pratade vett med honom.
Jag fick en tid halv åtta ikväll.
Jag hade ju precis berättat för honom att jag har självmords tankar hela tiden! Är inte det allvarligt!? ne då kan jag vänta tills imorn. Jag förstår inte hur dom resonerar.
Men tack Johanna för din hjälp. Nu ska jag vara på dagsjukvården till kl fem sen kommer Malin min kontaktperson via soc och hämtar mig och är med mig till halv åtta och följer med mig till Näl. Tack
Hur jävla mycket värd känner man sig om man ringer och säger : Jag har självmordstankar och självskade tankar hela tiden jag vill läggas in.
Och får svaret : Det finns bara några få tider kvar idag och dom måste vi spara till de som mår sämmre.
Tack liksom

5 kommentarer:

Simone sa...

:( sjukt.

M sa...

så dålig stil!

tur du har johanna.

styrkekram!

Anonym sa...

hejsan..tur att du hade din vän..
jag ska flytta till vbg nu i januari för jag får inte tillräckligt mkt hjälp där ja bor...men just nu bor ja på hhemmet. jag ska få hjälp av dagsjukvården i vbg...men dom verkar ju inte så bra eller e dom det? jag har en del problem o lite samma problem som dig..får du bra hjälp eller?? ha det bra

kram

Anonym sa...

men du tjatar om självmordstankar ganska ofta, kanske därför de inte tar dig på allvar.

Unknown sa...

anonym... man ska alltid ta en människa på allvar, även om en människa pratar mycket om självmordstankar... alla har nån gång haft självmordstankar, tänk då en person som har dem där stunderna dagligen??? tror du man mår så jävla bra av det? en klasskamrat till mig pratade om självmordstankar, ingen tog henne på allvar, hon tog livet av sig... det är väldigt svårt att läsa av människor med... det är lättare att skriva ner i en blogg hur man mår än att prata rätt ut med sin kontaktperson eller vem man nu vänder sig till, när man då söker hjälp så ska man fan få hjälp! tänk om lina nu hade begått självmord? dumhuvud